Ból kostki po skręceniu stawu skokowego wynika z uszkodzenia więzadeł stabilizujących staw skokowy. Naderwanie więzadła ATFL (skokowo-strzałkowego przedniego) łączącego kostkę boczną z kością skokową to najczęstsza przyczyna dolegliwości.

Jak złagodzić ból kostki po skręceniu? Kiedy należy udać się do lekarza? Jak wygląda rekonwalescencja po zabiegu? Odpowiedź w artykule 😊

Uszkodzenie więzadeł stawu skokowego – na czym polega

Uszkodzenia więzadeł cechują 3 stopnie zaawansowania:

• I – naciągnięcie więzadła
  • II – częściowe naderwanie więzadła
  • III – całkowite zerwanie więzadła

Im wyższy stopień uszkodzenia więzadła ATFL, tym większa szansa, że doszło także do uszkodzenia więzadła CFL (piętowo-strzałkowego) położonego z boku stopy pod kostką boczną. Więzadło CFL uszkadza się w drugiej kolejności po więzadle ATFL – wskutek większej siły urazu.

Z czego wynika ból kostki po skręceniu?

Staw skokowy boli z boku i nieco z przodu kostki bocznej. Stopniowo tworzy się obrzęk i/lub siniak w tej okolicy. Naderwane więzadło ATFL może być tkliwe w dotyku. Chodzenie zwykle sprawia dyskomfort związany z ruchem supinacji, gdy zewnętrzny brzeg stopy jest uwypuklony, a uszkodzone więzadło ulega dalszemu naciąganiu. Jeśli więzadło ATFL uległo całkowitemu zerwaniu, objaw ten paradoksalnie może być mniejszy.

Ból stawu skokowego może także wynikać z powikłań towarzyszących skręceniu, np.:

• silny ból kostki uniemożliwiający obciążenie kończyny i tkliwość kostki bocznej – złamanie kostki bocznej,
  • ból za kostką boczną – zwichnięcie ścięgien mięśni strzałkowych,
  • ból od przyśrodkowej strony stawu skokowego – towarzyszące uszkodzenie więzadła trójgroniastego,
  • ból z przodu stawu skokowego i powyżej – uszkodzenie więzozrostu piszczelowo-strzałkowego łączącego kości podudzia,
  • ból w środku stawu – możliwe uszkodzenie chrząstki stawu skokowego.

Jak widać, niektóre powikłania mogą być niebezpieczne i mogą wymagać pilnej interwencji lekarskiej. Np. złamanie kostki wymaga jak najszybszego nastawienia i ustabilizowania odłamów. W związku z powyższym, każdorazowo po skręceniu kostki należy udać się na SOR lub na wizytę do lekarza ortopedy, który precyzyjnie oceni rozległość urazu.

Jak sobie radzić z bólem po skręceniu – domowe sposoby

W ciągu kilku pierwszych dni po skręceniu kostki ból może być naprawdę dotkliwy. Aby złagodzić dolegliwości, warto stosować się do poniższych zaleceń:

1. okładaj kostkę zimnym termożelem lub kostkami lodu zawiniętymi w ręcznik (około 20 minut, 4-5 razy dziennie)
  2. owiń staw skokowy elastycznym bandażem lub załóż materiałową opaskę dostępną w sklepach ortopedycznych – pozwoli to ograniczyć obrzęk i zmniejszy ból,
  3. kiedy siedzisz, trzymaj stopę na podwyższeniu (np. stołku), unikaj długotrwałego siedzenia z opuszczoną nogą,
  4. zrezygnuj z uprawiania sportu i dalekich pieszych wędrówek, nawet jeśli skręcenie okazało się być jedynie naciągnięciem więzadeł – pozwoli to wygoić się uszkodzonym tkankom,
  5. jeśli ortopeda zaleci, noś sztywną ortezę o wyższym stopniu stabilizacji stawu skokowego,
  6. możesz powoli chodzić, obciążając kończynę w granicach tolerancji, asekurując się kulami w razie potrzeby,
  7. odwiedź fizjoterapeutę, który zaaplikuje na spuchnięty staw skokowy kinesiotaping o działaniu przeciwobrzękowym oraz wykona zabiegi laseroterapii wspomagające procesy gojenia i regeneracji.

Rehabilitacja kostki – czy jest konieczna?

Prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja oraz samodzielne wykonywanie zleconych ćwiczeń w domu stanowią podstawę do pełnego powrotu do zdrowia i bezpiecznego uprawiania sportu. Fizjoterapia pozwoli uniknąć sytuacji, w której ból kostki przerodzi się w przewlekłe dolegliwości lub też staw pozostanie funkcjonalnie niestabilny, zwiększając ryzyko ponownych skręceń.

Ostrożne ćwiczenia można rozpocząć już w 3-4 tygodniu od skręcenia. Pełne wygojenie więzadła następuje w około 6 tygodniu – wtedy można też zwiększyć intensywność ćwiczeń.

Fizjoterapeuta powinien już po pierwszym tygodniu po skręceniu wdrożyć masaż poprzeczny więzadła, co pozwoli na zachowanie elastyczności gojącego się ATFL i zmniejszy ryzyko formowania bolesnych blizn blokujących ruchomość w stawie skokowym.

Kiedy konieczna jest operacja zerwanego więzadła?

W przypadku, gdy doszło do całkowitego zerwania ATFL i rozwinęła się znaczna niestabilność mechaniczna, może się okazać konieczne przeprowadzenie operacyjnej rekonstrukcji więzadła. Jest to metoda leczenia stosowana u aktywnych sportowo osób, które potrzebują najwyższej precyzji ruchu i wysokiego stopnia stabilizacji kończyny.

Operacyjnie leczone są także urazowe uszkodzenia chrząstki stawu skokowego i inne powikłania, np. uszkodzenia więzozrostu piszczelowo-strzałkowego. Każdorazowo po operacji konieczna jest rehabilitacja pozwalająca wrócić do formy.