Przeskakiwanie kostki w stopie może być objawem wielu problemów w obrębie stawu skokowego lub stopy. Jeśli przeskakiwaniu towarzyszy ból i opuchlizna warto skonsultować problem z lekarzem ortopedą. Przeprowadzenie dynamicznego badania USG pozwoli zróżnicować czy przeskakiwanie w okolicy kostki wynika ze ślizgu mięśni po twardej powierzchni kostnej czy też problem dotyczy chrząstki stawu skokowego.

Przeskakiwanie za kostką boczną

Uczucie przeskakiwania za kostką może świadczyć m.in. o podwichaniu się ścięgien mięśni strzałkowych. Jest to stan przewlekły, który może wynikać z licznych przebytych skręceń stawu skokowego. Przewlekła niestabilność stawu skokowego z niewydolnością więzadeł i nadmierna amplituda ruchów powoduje stopniowe uszkodzenie troczka mięśni strzałkowych, który przytrzymuje ścięgna tych mięśni we właściwym miejscu. Jeśli dojdzie do uszkodzenia troczka, ścięgna mają tendencję do przeskakiwania w okolicy kostki bocznej. Przeskakiwaniu może towarzyszyć miejscowy obrzęk i tkliwość palpacyjna.

Badaniem służącym do wstępnego rozpoznania jest USG stawu skokowego. Gdy niestabilność ścięgien jest znaczna, konieczne jest dodatkowe wykonanie rezonansu magnetycznego stawu skokowego. Ułatwia to indywidualną anatomię kostek pacjenta i umożliwia zaplanowanie zabiegu operacyjnego.

Przeskakiwanie w stawie skokowym w środku

Bolesne przeskakiwanie w stawie z uczuciem zablokowania ruchu w stawie skokowym może świadczyć o oderwaniu się uszkodzonego fragmentu chrzęstno-kostnego. Fragment ten zakleszcza się w stawie, blokując ruch. Obciążaniu kończyny może towarzyszyć ból kostki, który nasila się w określonym ustawieniu stopy.

Dużo rzadziej przyczyną mogą być ciała wolne powstałe wskutek choroby o nazwie kostniakochrzęstniakowatość maziówki. W błonie maziowej stawu (wewnętrznej stronie torebki stawowej) powstają owalne guzki. Z czasem guzki chrzęstne ulegają kostnieniu, mogą oddzielić się od błony maziowej i jako ciała wolne zablokować staw. Skostniałe guzki są bardzo dobrze widoczne na zdjęciu RTG stopy.

Przeskakiwanie w stawie palucha

Przeskakiwanie w stawie palucha samo w sobie nie musi zwiastować poważnej choroby. Wizytę u lekarza warto jednak zaplanować, gdy przeskakiwaniu i strzelaniu w stawie palucha towarzyszy ból i stopniowe ograniczenie ruchomości. Może być to pierwszy objaw palucha ograniczonego (hallux limitus) lub też palucha sztywnego (hallux rigidus). W przypadku palucha sztywnego dochodzi do zmian zwyrodnieniowo-wytwórczych w okolicy stawu, powstawania osteofitów, które hamują ruch i wywołują z początku dyskomfort, a potem ból. Wczesne postaci palucha sztywnego mogą być leczone poprzez cheilectomię, a bardziej zaawansowane poprzez artrodezę czyli usztywnienie stawu palucha.