Zrost kości po operacji haluksa pozwalający na pełne obciążanie operowanej stopy powinien nastąpić w 6 tygodniu po zabiegu. Zrastanie kości może być jednak z pewnych przyczyn opóźnione, co zwiększa ryzyko nieopatrznego naruszenia miejsca osteotomii.

Zrastanie kości po operacji haluksa – od czego zależy?

Zrost kości może być utrudniony w poniższych przypadkach:

• gdy ortopeda w trakcie zabiegu nie ustabilizował poprawnie odłamów kostnych z odpowiednią kompresją,
  • uczulenie na implanty powodujące ich obluzowanie,
  • miejscowa osteoporoza kości, np. w przebiegu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS),
  • infekcja bakteryjna w miejscu zabiegu,
  • palenie tytoniu przez pacjenta,
  • nadużywanie alkoholu przez pacjenta,
  • przypadkowe pełne obciążenie przodostopia przez pacjenta w ciągu pierwszych dwóch tygodni po zabiegu skutkujące przemieszczeniem odłamów kostnych i destabilizacją miejsca osteotomii.

Przedłużony zrost kości po zabiegu – jak długo trzeba czekać?

Zrost kostny jest oceniany na kontrolnych zdjęciach RTG stopy w 6-7 tygodniu po zabiegu. Jeśli miejsce osteotomii jest stabilne, ale nie posiada jeszcze cech stabilnego zrostu kostnego, ortopeda zaleca dalsze chodzenie w bucie odciążającym przodostopie przez kilka tygodni. Następnie przeprowadzane jest kolejne kontrolne zdjęcie RTG, na którym w większości przypadków następuje opóźniony zrost kostny.

Brak zrostu kości – postępowanie

Jeśli na pierwszym kontrolnym zdjęciu RTG widoczne są cechy obluzowania implantu, znaczne nieprawidłowe przemieszczenie odłamów, konieczna może się okazać powtórna operacja. Ortopeda musi wyjąć implanty, nastawić miejsce osteotomii i powtórnie zespolić kość implantami niepowodującymi reakcji uczuleniowej.

W przypadku infekcji może okazać się konieczne oczyszczenie tkanki zapalnej i zastosowanie dodatkowych środków leczących infekcję.

Jaki lekarz powinien oceniać zrost kostny?

Zrost kości po zabiegu powinien być oceniany przez lekarza ortopedę wykonującego operację haluksa. Niektóre techniki korekcji, np. metodą małoinwazyjną, związane są z mniej typowymi cechami radiologicznymi. Ortopeda przeprowadzający operację haluksa będzie w stanie najlepiej ocenić stan miejsca osteotomii i planowany powrót do chodzenia w normalnych butach. Inny specjalista może błędnie ocenić brak zrostu kostnego i wywołać niepotrzebną panikę u pacjenta.

Przeczytaj także:

Kategorie: Operacje